Mart Luik kirjutab Delfis, miks Tallinna linnapea idee ummikumaksu kehtestamisest pole toetamist väärt.
Tallinna linnapea Taavi Aas pakub värskes intervjuus välja, et pealinn võiks kehtestada uue ummikumaksu. Üsna hiljuti tegi teine Keskerakonna juhtfiguur, Tallinna linnavolikogu esimees Mihhail Kõlvart ettepaneku kehtestada Tallinnas turismimaks. Paistab, et peaministri erakond on võtnud eesmärgiks meid kõiki siin riigis oimetuks maksustada.
Lugedes Tallinna linnapea Taavi Aasa intervjuud kerkib paratamatult küsimus- kuidas saab meer üldse nii linlaste vaenulikku juttu ajada? Vaevalt leidub tallinlasi, kes tänaste ummikutega rahul oleks. Enamus on ilmselt ka nõus mõtteviisiga, et osa lahendusest peitub ühistranspordi, jalgrattateede ja kõnniteede eelisarenduses. Aga see ei tähenda ometi, et linnas lõpetatakse autode kasutamine ja me kõik hakkame siin Põhjala karmis kliimas jalgsi või jalgrattal liikuma. See pole mõistlik ega võimalik.
Ajakirjaniku küsimusele vastates kiidab Taavi Aas ummikumaksu ideed. Linnapea arvates võiks olla suisa kaks autojuhte koorivat maksu! Kõigepealt maksad linna sisenemisel ja seejärel kesklinna läbimisel. Tallinna kesklinn teadupärast on kiilutud mere ja Ülemiste järve vahele, nii et suurem osa autodest peab paratamatult sealt läbi sõitma. Osaliseks leevenduseks sellele probleemile kujuneb Tallinna väike ringtee aga see on vaja kõigepealt valmis ehitada.
Reidi tee ja Haabersti ristmiku ehitustega püüab linnavalitsus küll tuld kustutada aga tervikuna on pealinna transpordikorraldus omadega ummikus. Selle asemel, et ühistransport kiiremini ja mugavamalt liikuma saada, tahab linnapea Taavi Aas autodega liiklemise nii kalliks ja ebamugavamaks muuta, et sundida linlasi autost loobuma. Peatänavat planeerivad arhitektid mängisid ka mõttega, et see üldse autodele kinni panna. Selline mõtteviis juhib meid tupikusse, auto on paljudel juhtudel linlasele hädavajalik. Lapsed kooli, lasteaeda, trenni, ise tööle teise linna otsa jne. Isegi Tallinna linnavalitsuse tellitud ühistranspordi uuring sedastab, et linlased eelistavad jätkuvalt isikliku autot jõudmaks punktist A punkti B.
Miks inimesed siis ei sõida bussiga, kuigi see on tasuta? Seda bussi lihtsalt ei ole! Toon näide elust enesest. Oleme kuude kaupa kogunud toetusallkirju, et Tiskre, Pikaliiva ja Vismeistri piirkonna inimesed saaksid lõpuks otsebussiliini kesklinna. Praegu tuleb ümber istuda Õismäel ja sõiduks kesklinna kulub tund aega. Siiani on linnavalitsus jäänud meie palvetele kurdiks. Küll pole väidetavalt piisavalt sõitjaid või ei mahu buss kesklinna terminali. Ega me jonni ei jäta ja ühel päeval kindlasti saame oma bussiliini aga see on ju linna tegemata töö.
Kui liita bussiliinita asumitele ka Kakumäe (kust õnneks bussid käivad normaalselt), siis elab piirkonnas 11 000 inimest ehk Haapsalu linna jagu rahvast. Seal piirkonnas pole ühtegi linna kooli ja üks vastavatud lasteaed, mille avamise hetkeks jäid juba paljud lapsed järjekorras oma kohta ootama. Haridusminister Mailis Reps, kas te kujutate ette olukorda, kus Haapsalus poleks ühtegi kooli või lasteaeda? Linnapea Taavi Aas, kuidas teie arvates peaksid selle piirkonna inimesed autota hakkama saama?
Keskerakonna ihalus uute maksude kehtestamiseks on tervikuna arusaamatu. Millist probleemi tahavad Kõlvart ja Aas uute maksudega üldse lahendada? Kui soovitakse mõjutada inimeste käitumist, siis peaks Ossinovski alkoholi aktsiisifiasko olema piisav õppetund, et inimesed hääletavad jalgadega. Püüaks need aktsiisijamad kõigepealt ära lõpetada.
Uute maksude kehtestamiseks, et saada linnakassasse rohkem raha, puudub pealinnal igasugune vajadus. Majandus on heas hoos, kehtivad maksud laekuvad hästi ja linnaelanike arv kasvab kiiresti. Tallinna 2019 aasta eelarve suureneb 12% ehk kaks korda rohkem kui Eesti riigieelarve. Sellises soodsas keskkonnas pole vaja uute maksudega nöörida ei Tallinna autojuhte ega Soome turiste.
Head jõulu- ja maksurahu meile kõigile!