Täna, 27. mail, kell 10.01 maandus Tallinna lennujaamas Valgevene riikliku lennufirma Belavia lennuk Embraer E175LR. Seega erinevalt teistest Euroopa riikidest olid Eesti ja Küpros ainsad, kes lubasid hommikuse seisuga Belavial oma territooriumil maanduda.
Vahetult pärast Belavia lennu maandumist märkis Isamaa erakonna aseesimees, Riigikogu riigieelarve kontrolli erikomisjoni esimees Urmas Reinsalu hämminguga kui Euroopa Ülemkogu pani esmaspäeval suunisena paika, et Euroopa õhuruum sulgetakse Valgevene lennukitele, siis Eesti valitsus polnud seda täna hommikuks veel teinud.
„See on signaal argusest ja otsustamatusest, mis kahjustab otseselt Eesti mainet teiste samameelsete Euroopa riikide seas ning vähendab meie välispoliitilist tõsiseltvõetavust isegi Balti riikide seas. Eelmise valitsuse ajal kehtestasid Balti riigid esimestena sanktsioonid Lukašenkale, nüüd löndime sabas. Selles küsimuses paraku esindavad Eesti julgeolekuhuvisid paremini Leedu ja Läti valitsused, kui Eesti valitsus,“ sedastas Reinsalu.
Valitsuse otsustamatus jäi arusaamatuks ka meie eurosaadikutele
«Vajalik oleks selgitus, miks Eesti ei hooli aga nüüd isegi Euroopa Ülemkogu esmaspäevasest põhimõttelisest otsusest, rääkimata sellest, et mõistetaks pühapäevase Lukašenko režiimi poolt teostatud riikliku terrorismiakti tõsidust,» kirjutas Urmas Paet (Reformierakond) sotsiaalmeedias.
Riho Terras (Isamaa) märkis, et Euroopa Liidu riigid on erakordselt kiirelt reageerinud Lukašenka režiimi lennukikaaperdamisele ja keelanud Valgevene riikliku lennufirma Belavia lendude oma õhuruumi lubamise. Seda on teinud ka need riigid, kes muidu on väga ettevaatlikud idapoolsete agressorite suhtes resoluutseid otsuseid vastu võtma.
„Eesti valitsus ja majandusminister Taavi Aas põhjendasid Belavia lendude keelamisega viivitamist sellega, et Euroopa Liit pole endiselt langetanud ühisotsust ja seega pole Eestil midagi, mille alusel saaks keeldu kehtestada. Kogu ülejäänud Euroopa näitas kiiret ühtsust – astuti mööda bürokraatiast ning kärmelt tehti õige otsus ja selleks ei olnud vaja oodata Euroopa Liidu seisukohta, vaid mõisteti, mis on õige,“ kirjutab Terras.
Terrase sõnul on Eesti olnud alati see, kes üritab Lääne-Euroopale selgeks teha, kui tõsiselt peab ida ohtusid võtma ja kui kindlalt neile reageerima. „Nüüd aga oli vaja meedia tähelepanu, et lennud viimasena Euroopast keelata. Kärbime kaitsekulusid, lunime Venemaalt piirilepet, laseme Valgevene terroristidel lennata – kas selline ongi Eesti riigist ja selle kaitsmisest huvitatud valitsus?“ küsib Terras.
Peaminister Kaja Kallas teatas ennelõunal Twitteris siiski, et valitsus keelab Belavia lennud Eesti lennujaamadesse ja ametlik otsus selle kohta tuleb neljapäevase päeva jooksul. Pressikonverentsil selgitas peaminister, et varem ei ole välisministeerium sellist otsust otse teinud ja mõned riigid, sealhulgas ka Eesti, jäid ootama täpsemaid juhiseid.