Riigikogu riigieelarve kontrolli erikomisjon käsitleb esmaspäevasel avalikul istungil maakondliku ühistranspordi korraldust, mille kulud viimastel aastatel on kasvanud ja kasvavad prognooside kohaselt ka järgmiste aastate jooksul hüppeliselt.
Komisjoni esimehe Urmas Reinsalu sõnul ei ole tasuta bussisõit maakonnaliinidel kaasa toonud soovitud tulemust ja selle korraldus on ebamõistlik.
Kui enne tasuta maakondliku ühistranspordi võimaldamist 2017. aastal toetas riik maakondlikku bussitransporti 21,9 miljoni euroga, siis tänavu kulub selleks 52,1 miljonit eurot ning toetus suureneb prognooside kohaselt 2024. aastaks 64,6 miljonini.
Samas tõi riigikontroll oma kontrolliaruandes „Maakondlik ühistransport“ välja, et praegune maakondliku bussiliikluse korraldus ja tasuta sõidu võimalus ei ole aidanud kaasa ühistranspordi eelistamisele. Küll aga peatus ja stabiliseerus paariks aastaks ühistranspordi kasutajate osakaalu vähenemine.
„Meil tuleb hoolikalt kaaluda, kuidas ühistranspordi korraldusega edasi mina. Küsimus ei ole ainult rahas. Elanikele on oluline, et maksumaksja raha eest korraldatav ühistransport vastaks ka nende vajadustele,“ rõhutas Reinsalu.
Istungile on kutsutud majandus- ja taristuminister Taavi Aas, transpordiameti peadirektor Kaido Padar, MTÜ Pärnumaa Ühistranspordikeskus juht Andrus Kärpuk, MTÜ Viljandimaa Ühistranspordikeskuse juhatuse liige Kaupo Kase, Linnade ja Valdade Liidu tegevdirektor Veikko Luhalaid, Riigikontrolli peakontrolör Ines Metsalu-Nurminen ning Riigikontrolli auditijuht Kaire Kuldpere.