Stenbocki majas toimus täna pressikonverents, kus peaminister Jüri Ratas, välisminister Urmas Reinsalu ja välisministri nõunik Mart Luik rääkisid parvlaeva Estonia katastroofiga seotud uuest infost, mis jõuab avalikkuseni täna õhtul esilinastuvas dokumentaalseriaalis. Esilagu näeb uut dokumentaalseriaali ainult Skandinaavias.
Peaminister Ratas rääkis pressikonverentsil, et dokumentaalseriaal 26 aastat tagasi põhja läinud parvlaevast Estonia tutvustab kaadreid, mis näitavad märkimisväärset vigastust laeva paremas pardas. Filmimaterjalist selgub, et vigastus on neli meetrit kõrge ja kõige laiemas kohas 1,2 meetrit lai ning ulatub veeliinist nii alla- kui ülespoole. Tegemist on suurte vigastustega, millest varem pole räägitud ning kõikidele neile miks-küsimustele tuleb peaministri sõnul anda selge vastus. Jüri Ratas rõhutas, et, et tõde peab tulema päevavalgele ning sel põhjusel viiakse läbi uus tehniline uurimine.
Välisminister Urmas Reinsalu sõnul on võimalik uurimine läbi viia hauarahu järgides, et üles kerkinud küsimused saaks vastused. „Veealused vaatlused viiakse läbi lugupidamise ja austusega hukkunute põrmude ja hauarahu põhimõtete suhtes,” ütles Reinsalu.
Pressikonverentsil osalenud kinnitasid, et ekspeditsiooni juhtiriik on Eesti, vahendavad ERR ja Delfi. “Toetume 1997. aasta aruande lõppjäreldustele. Uus tehniline uurimine peab andma tõe, mis on need tegelikud asjaolud, mis kajastuvad vastses dokfilmis,“ märkis Reinsalu, kelle sõnul ei tähenda uus uurimine, et 1997. aasta rahvusvahelise uurimise tulemused kaotaksid kehtivuse või oleksid vähetähtsad. Kuid just tehnilise uurimise järelduste põhjal langetatakse edasised otsused.
Eesti, Soome ja Rootsi välisministri avaldus
Eesti, Soome ja Rootsi leppisid kokku, et kui reisiparvlaeva Estonia katastroofi kohta ilmneb olulist uut teavet, millest ei ole varem teatatud, hindavad Eesti, Soome ja Rootsi seda uut teavet ühiselt.
Discovery Networki dokumentaalfilmis reisiparvlaeva Estonia katastroofist 1994. aastal näidatakse uusi vee all vraki asupaigas filmitud videopilte, millel on näha kahjustust vraki tüürpoordipoolses otsas.
Eesti, Soome ja Rootsi leppisid kokku, et dokumentaalfilmis esitatud uue teabe kontrollimine toimub vastavalt ja täielikult kooskõlas 1995. aastal sõlmitud Eesti Vabariigi, Soome Vabariigi ja Rootsi Kuningriigi vahelise reisiparvlaeva Estonia käsitleva kokkuleppega. Selle kokkuleppe põhiline eesmärk on kaitsta reisiparvlaeva Estoniat kui katastroofiohvrite viimast puhkepaika mis tahes häiriva tegevuse eest. Meie riigid teevad selles küsimuses tihedat koostööd ja lipuriigina juhib seda protsessi Eesti.
Eesti, Soome ja Rootsi rõhutavad, et toetume Eesti, Soome ja Rootsi Ühise Laevahuku Uurimiskomisjoni (Joint Accident Investigation Commission, JAIC) 1997. aasta lõpparuande lõppjäreldustele.