Möödunud nädalal Euroopa Parlamendi heakskiidu saanud Euroopa Liidu maanteetranspordi reform on tehtud Kesk-Euroopa riikide huvides ja legaliseerib protektsionismi, leiavad nii rahvusvahelise autovedajate assotsiatsiooni peasekretär Toivo Kuldkepp kui ka Eestist seitsmenda saadikuna Euroopa Parlamenti valitud Isamaa poliitik Riho Terras.
Euroopa maanteetranspordi reformi üks punkt nõuab näiteks sõiduki ja autojuhi teatud aja tagant tagasipöördumist koduriiki. Üheksa Euroopa Liidu riigi, sealhulgas Eesti hinnangul kahjustab säte siinsete autoettevõtete konkurentsivõimet, vahendab ERR.
Riho Terras tunnistab teemast sotsiaalmeedias kirjutades otsesõnu, et “maanteepaketi” hääletus Europarlamendis paneb nördima.
„Tööjõu, teenuste ja kaupade vaba liikumise sildi all toimub hiiliv protektsionism, mis on suunatud eelkõige EL-i äärealadel suunatud riikide (Balti riigid, Bulgaaria, Küpros, Malta, Ungari, Poola ja Rumeenia) transpordisektori vastu. Seda hiilivat protektsionismi on meie vedajad omal nahal tundnud juba aastaid. Üha uued formaalsused ja paberid, mida täita ja esitada tuleb, see ei kõla mitte kaupade ja teenuste vaba liikumisena. Nüüd siis reegel, mis sunnib juhte iga nelja ja veokeid iga kaheksa nädala järel oma asukohariiki naasma. Nagu kuulda, plaanib Leedu nimetatud otsuse Euroopa Kohtusse kaevata. Ma arvan, et see on õige mõte ning Eestil ja teistel asjassepuutuvail riikidel tuleks sama tee jalge alla võtta,“ kirjutab Terras.
Kuigi Eesti koos kaheksa EL-i riigiga on reformi vastustanud, ei näe aga näiteks Kuldkepp erilisi juriidilisi argumente, et määrust kuidagimoodi pehmendada. Samas usub ta, et Eesti autovedajad saavad sellega hakkama ja aja jooksul mingid lahendused leitakse.
Kuldkepi andmetel teeb Eestis rahvusvahelisi vedusid 8000 autojuhti.